Dlaczego warto jeść pistacje?

Pistacia vera to botaniczna nazwa pistacji, która należy do tej samej rodziny co nerkowiec i pochodzi z górskich i suchych regionów Iranu, Turkmenistanu, Turcji i Afganistanu. Pistacja jest najsmaczniejsza ze wszystkich orzechów. Słodko-kwaśny smak rozpływa się na podniebieniu.

Jakie są korzyści zdrowotne?

Przyjemności tej towarzyszą również korzyści zdrowotne:

  • są pożywne;
  • działają korzystnie na układ nerwowy,
  • wspierają układ sercowo-naczyniowy,
  • wzmacniają układ immunologiczny.

Właściwości pistacji

Udział składników odżywczych w surowych pistacjach jest bardzo wyważony. Dostarczają one nie mniej niż 20% białka roślinnego, tyle samo co rośliny strączkowe, chociaż są zjadane w mniejszych ilościach. Zawierają one 28% węglowodanów, które są powoli wchłaniane przez organizm i dostarczają stopniowej energii. Oferują one 10% błonnika, idealnego do regulacji przepływu jelitowego. Zawierają one 44,5% tłuszczu, utworzonego w 54% przez jednonienasycony kwas oleinowy, ten sam, który dominuje w miąższu oliwy z oliwek lub awokado, co jest korzystne dla serca. Jeśli chodzi o minerały, to po sezamie pistacje są najbogatsze w żelazo i najobfitsze w potas (1g na 100), co sprawia, że warto kontrolować ciśnienie krwi, kiedy je spożywamy.

Własności antyoksydacyjne i przeciwzapalne

Ponadto obfitość w pistacjach antyoksydantów i innych środków hamujących ekspresję genów związanych z procesami zapalnymi służy zmniejszeniu ryzyka wystąpienia różnych chorób przewlekłych i zwyrodnieniowych, takich jak cukrzyca, a nawet nowotwory. Dawka 30g pistacji zawiera więcej antyoksydantów niż filiżanka zielonej herbaty.

Czy pistacje wspomagają odchudzanie?

Pistacja jest zdrową przekąską, jeśli spożywa się ją w umiarkowanych porcjach. Jest bogata w błonnik, który wspomaga przepływ jelitowy i kontrolę cukru. Diabetycy mogą wykorzystać je do zmniejszenia wysokiego obciążenia glikemicznego innych produktów spożywczych, takich jak chleb czy ziemniaki.

Pistacje w kuchni

W kreatywnej kuchni śródziemnomorskiej można znaleźć nieskończoną ilość przepisów z pistacjami. Pistacje są również dobrym towarzyszem śniadań, dodaje się je do płatków zbożowych, jak również ryżu lub kuskusu. Są pyszne w kremach warzywnych, ale też w deserach, gdzie mogą one dać więcej zabawy. Mogą być stosowane w herbatnikach, żywności karmelizowanej, lodach, jogurtach, deserach sojowych, kremach kukurydzianych, kompotach, ciastkach i kremach. Zaleca się jednak wybór naturalnych pistacji, surowych, bez solenia i opiekania.

Obraz katerinavulcova z Pixabay